مجله علمی فناوری

رویداد های نجومی 2023

رویداد نجومی 2023

از گرفتگی‌های نادر تا گذر یک دنباله‌دار درخشان جدید، مواردی هستند که در سال میلادی جدید، نگاه جهان را به سمت آسمان معطوف می‌کنند.

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، آیا برای یک سال عالی از رصد ستارگان آماده هستید؟ رویدادهای آسمانی زیادی در سال پیش رو برای لذت بردن وجود خواهد داشت از اختفاهای نادر گرفته تا منظره خیره‌کننده سیارات در آسمان.

در سال جدید میلادی، شاهد درخشش «ابر ماه» خواهیم بود و دو نوع گرفتگی نادر، شگفتی مختصری را برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که به نقاط دوردست کره زمین سفر کنند، به ارمغان می‌آورد. یک دنباله‌دار درخشان نیز در ماه‌های ژانویه تا فوریه (اواخر دی تا اوایل اسفند) از آسمان عبور خواهد کرد و انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۳ بهترین سال برای بارش‌های شهابی باشد.

در ادامه نگاهی به زمان ۱۰ رویداد مهم نجومی می‌اندازیم که در سال میلادی ۲۰۲۳ به وقوع می‌پیوندند.

ظهور یک دنباله‌دار درخشان جدید

ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳

اواخر دی تا اوایل اسفند ۱۴۰۱

دنباله دار نئووایز (۲۰۲۰ NEOWISE) را به خاطر دارید؟ سال ۲۰۲۳ می‌تواند رقیبی برای آن به همراه داشته باشد. دنباله‌دار «C/۲۰۲۲ E۳ (ZTF)» که در سال ۲۰۲۲ کشف شد، احتمالاً با نزدیک‌تر شدن به حضیض خود یعنی قرار گرفتن در نزدیک‌ترین نقطه به خورشید در روز ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۳ (۲۲ دی ۱۴۰۱) در آسمان خواهد درخشید، اگرچه احتمالاً اول فوریه ۲۰۲۳ (۱۲ بهمن) به درخشان‌ترین حد خود برای زمینی‌ها برسد. که در نزدیکترین فاصله به زمین در هنگام خروج از منظومه شمسی قرار دارد.

بیش تر بخوانید....
ستاره دنباله دار

مشتری و زهره در مقارنه

پنجشنبه ۲ مارس ۲۰۲۳

۱۱ اسفند ۱۴۰۱

چندین مقارنه سیاره‌ای در سال ۲۰۲۳ وجود دارد، اما مقارنه‌ی یک سیاره غول‌پیکر و درخشان‌ترین سیاره را نباید از دست داد. به نظر می‌رسد این دو سیاره که در آسمان شب پس از غروب خورشید در روز دوم مارس ۲۰۲۳ قابل مشاهده هستند، تنها ۰.۳۲ اینچ (۰.۸ سانتی‌متر) از یکدیگر فاصله خواهد داشت یعنی به اندازه عرض یک انگشت دست. با این حال، باید مطمئن شوید که دید واضحی از افق جنوب غربی دارید.

گرفتگی مختصر در نیمکره جنوبی

پنجشنبه ۲۰ آوریل ۲۰۲۳

۳۱ فروردین ۱۴۰۲

خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه نو از رو به روی خورشید حرکت کند. این اتفاق دو بار در سال ۲۰۲۳ رخ خواهد داد و هر دو رویداد مناظر فوق العاده‌ای برای زمین فراهم می‌کند. در روز ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ خورشید گرفتگی هیبریدی کمیاب یعنی ترکیبی از خورشید گرفتگی کامل و خورشید گرفتگی حلقوی «موسوم به حلقه آتش» در غرب استرالیا و غرب پاپوآ نمایان می‌شود.

یک هلال ماه و مشتری

چهارشنبه ۱۷ مه ۲۰۲۳

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲