[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-29v2dj’]
[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” id=” custom_class=” av_uid=’av-k04da1u9′ admin_preview_bg=”]
دانشآموزان در زمان مطالعه با مشکل بزرگی به نام فراموشی مواجه میشوند. این فراموشی ناشی از عدم تکرار و عدم تثبیت مطالب است. ما معمولا این جمله را بارها از دانشآموزان میشنویم که تمام روز را مطالعه کردم، اما خروجی کار آنها با زمان صرف شده هماهنگی ندارد.
در اینجا برای رفع این مشکل قصد دارم منحنی یادگیری را به دانشآموزان معرفی کنم. با شناخت این منحنی کمکم متوجه میشویم با صرف وقت که همراه با کسب مهارت باشد میتوان یادگیری را افزایش داد یا حتی آن را به بالاترین نقطه رساند. در منحنی یادگیری تکرار تجربه روی محور افقی و به عنوان متغیر مستقل قرار دارد و روی محور عمودی یادگیری به عنوان متغیر وابسته قرار گرفته است.
این نمودار نشان میدهد هرچه تکرار و تجربه افزایش یابد، یادگیری نیز افزایش مییابد. دانشآموزان میتوانند با تست زدن و مرور خلاصهنویسیهای خود مطالب را تکرار کرده و در نهایت آنها را در ذهن خود تثبیت کنند. در این بین کتابهای آبی کانون به عنوان منبعی مفید برای تثبیت اطلاعات به کمک دانشآموزان آمده است. از طرفی برنامهی راهبردی کانون نیز با این منحنی هماهنگی نزدیکی دارد. بر اساس مطالعاتی که دکتر دیل انجام داده، مشخص شده است که اگر قرار باشد یک فرد (دانشآموز) متوسط مطلبی را کامل یاد بگیرد، میزان بازدهی (میزان یادآورری مطالب) بر اساس منحنی یادگیری بعد از دو هفته به صورت زیر است:
1 – دانشآموزانی که مطالب را فقط از روی کتاب یا جزوههای خود میخوانند بعد از دو هفته 90 درصد مطالب را فراموش کرده و 10 درصد را به یاد میآورند.
2 – دانشآموزانی که مطالب را فقط در کلاس درس یا از زبان دوستان خود میشنوند بعد از دو هفته 80 درصد مطالب را فراموش کرده و 20 درصد را به یاد میآورند.
3 – دانشآموزانی که مطالب را در قالب عکسها و تصاویر میبینند بعد از دو هفته 70 درصد مطالب را فراموش کرده و 30 درصد را به یاد میآورند.
4 – دانشآموزانی که مطالب را هم میبینند و هم میشنوند (استفاده از DVD های آموزشی) بعد از دو هفته 50 درصد مطالب را فراموش کرده و 50 درصد را به یاد میآورند.
5 – دانشآموزانی که مطالب را از روشهای بالا یاد بگیرند و سپس دربارهی آنها با معلم یا دوستان خود بحث کنند (مناظره یا مباحثه) بعد از دو هفته 30 درصد مطالب را فراموش کرده و 70 درصد را به یاد میآورند.
6 – نهایتا دانشآموزانی که مطالب را از طریق شبیهسازی و انجام واقعی کار یاد میگیرند (مناظره یا مباحثه) بعد از دو هفته 90 درصد مطالب را یاد میگیرند.
[/av_textblock]
[av_social_share title=’اشتراک این مطلب’ style=” buttons=’custom’ share_facebook=’aviaTBshare_facebook’ share_twitter=’aviaTBshare_twitter’ share_pinterest=’aviaTBshare_pinterest’ share_gplus=’aviaTBshare_gplus’ share_linkedin=’aviaTBshare_linkedin’ share_mail=’aviaTBshare_mail’ av_uid=’av-k04dvfwr’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
[av_comments_list av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-22an9z’]