محمد نیما مهربانی رتبه 10 تجربی

محمد نیما مهربانی رتبه 10 تجربی کشور کنکور 1403 از همدان
نام و نام خانوادگی: محمد نیما مهربانی 
رتبه سال 1403: 10 کشوری و 7 منطقه 2
نام شهر و استان: همدان
میانگین تراز:8298
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: 5 سال و 111 آزمون
شغل و تحصیلات مادر:پزشک متخصص بیهوشی
شغل و تحصیلات پدر: مهندس نقشه برداری
درصدهای کنکور 1403 (اردی بهشت و تیر):
اردیبهشت:زیست82-فیزیک 96-شیمی 80-ریاضی 84-زمین 57
تیر: زیست 94-فیزیک 95-شیمی 92-ریاضی 80-زمین 91
تراز کنکور (اردی بهشت و تیر): اردیهشت12942 و تیرماه 13760
تراز سوابق تحصیلی:10268
مصاحبهگر : نازنین سهرابیگی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
توسط دوستان و همکاران پدر و مادر و تحقیقات ایشان برای اینکه بهترین انتخاب جهت آزمون های برنامه ای و آزمایشی را داشته باشند.
- نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
زیست و ریاضی 19.75 و شیمی و فیزیک 20
- دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
منظم و با برنامه درس خواندن. در واقع آزمون ها هدف را برای هفته بعد مشخص میکرد و برای من به هدفمند مطالعه کردن کمک میکرد.
- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
بعد از هر آزمون درصد هارا دریافت میکردم و به ارزیابی خودم میپرداختم و همین موضوع هدایتگر من بود به این صورت که وقت و زمان بیشتری برای مطالعه دروس اختصاصی میدادم که درصد کمتری زده بودم و این ارزیابی میسر نمیشد مگر با پیوستگی در آزمونها.
- از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
کارنامه اشتباهات و کارنامه آزمون
کارنامه اشتباهات به من کمک میکرد پیدا کنم که روی چه مباحثی بیشتر اشتباه دارم و روی آن مبحث با مباحث دیگر مقایسه انجام دهم و این مباحث را بشناسم و اشتباهاتم را برطرف کنم.
- مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟
همیشه مطابق برنامه راهبردی نبودم اما عقب تر از برنامه هم نبودم. در واقع به برنامه راهبردی مسلط بودم اما با پیشروی سریعتر شخصی سازی را انجام میدادم و گاهی جلوتر از برنامه راهبردی پیش میرفتم.
- روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
زمان زیادی را روی سوالات درست صرف نمیکردم و وقتم را روی سوالات اشتباه میگذاشتم و زمان تحلیل آزمون دقیقاً برای من همان بعد از ظهر روز آزمون بود و بدون هیچ وقفه زمانی به تفکیک سوالات صحیح شکدار و اشتباه شکدار میپرداختم و همین امر باعث میشد اشتباهات مجدداً تکرار نشوند و نکات مهم سوالات در خاطر منم بماند.
- آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
طبیعتاً وقتی در همه آزمون های کانون شرکت میکنید و آزمون های بیشتری را شرکت کرده اید گاهی هم افت تراز را تجربه میکنید اما من با خودم شرایط آزمون را تحلیل و بررسی میکردم و سطح سختی و آسانی سوالات و شرایط روحی خودم را آنالیز میکردم. قطعاً علت یابی کمک شایانی به عدم تکرار و کاهش اشتباهات میکند و من به علت یابی میپرداختم و نه اینکه دست از استمرار بکشم. در واقع همه آموزه های من از خانواده نشأت میگرفت.

- پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟
خانواده به لحاظ مالی و عاطفی و روحی هرآنچه در توان داشتند را همراهی میکردند و تمامی شرایط را برای من فراهم نمودند.
- کدام درسها نقطه قوت شماست؟
دروس فیزیک و ریاضی
ابتدا مطالعه درسنامه در درس فیزیک و حل تعدادی سوال تستی به صورت آموزشی میپرداختم و بیشتر وقتم را به آزمون های کانون و آزمون های پایان هفته و بررسی آنها اختصاص میدادم.
- در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، از پایه یازدهم درس زیست برای من سخت و چالشی بود و در سال دوازدهم روش مطالعه را تغییر دادم و این تغییر روش همراه با افزایش ساعت مطالعه بود و همین افزایش ساعت مطالعه باعث شد در این درس پیشرفت داشته باشم.
- به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید؟
میانگین ساعت مطالعه من در روز 10 ساعت بود اما آمار میانگین تست روزانه را به طور دقیق نمیدانم. بر مبنای نیاز برای هر درس تست میزدم و تا جایی که نکات کاملاً برایم مشخص میشد و یادگیری اتفاق می افتاد ادامه میدادم. در واقع برای یادگیری مطلب زمان مشخص نمیکردم و تا هر زمان که قطعی مطلب را می آموختم، مطالعه میکردم و تست میزدم.
- کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟
تابستان تأثیر بسزایی در پیشرفت من داشت. هم تابستانی که قبل از شروع سال یازدهم بود و هم تابستانی که قبل از شروع پایه دوازدهم بود.
به این دلیل که با ذهن آزاد توانستم به ارزیابی وضعیت تحصیلی خودم بپردازم و همین موضوع باعث شد در تابستان هم دروس سال دهم را به خوبی کار کنمو نقاط ضعف را برطرف کنم و هم به پیش خوانی دروس سال یازدهم بپردازم.من بحث نگاه به آینده را در تابستان جدی پیش بردم و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتم.
- در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله، کاملاً توانایی تشخیص سوالات ساده را پیدا کرده بودم و خوشبختانه در کنکور هم توانستم سوالات ساده را تشخیص دهم. آزمون های کانون در پیدا کردن سوالات ساده نقش بسزایی داشت و در واقع من این کار را طی آزمون های مکرر در کانون یاد گرفتم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟
برای درس فیزیک و شیمی از کتاب های سه سطحی کانون استفاده میکردم و ویژگی بارز این کتاب سطح بندی سوالات به صورت متوسط، دشوار و دشوارتر میباشد که به ارزیابی سوالات از سوی خودم هم کمک میکرد یعنی میتوانستم سوالات را حتی در آزمون ها هم به صورت دشوار و دشوارتر طبقه بندی کنم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟
زیست، ابتدا تسلط کامل به متن کتاب درسی تا جایی که میتوانید بطور کامل متن کتاب را به خاطر آوردید. زیست درسی است که باید مو به مو کتاب را مسلط بود در حدی که کتاب را میبندیم کاملاً مسلط باشیم به مطالبی که درون کتاب هست. پس باید تست فراوانی در این درس زد.
- اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
با توجه به درصدهای اردیبهشت،درس هایی بود که از آنها راضی نبودم و در همان هفته های پایانی منتهی به کنکور توجه ویژه به این دروس داشتم و با تمام توان برای این دروس تست کار کردم و بعد از امتحان نهایی روی این دروس به خوبی کار کردم.
- کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟
در کنکور اردیبهشت شیمی برایم غافلگیر کننده بود و در کنکور تیرماه درس ریاضی
وقتی متوجه شدم درس سخت تر از سطح انتظارم است تکنیک پیدا کردن سوالات ساده را انجام دادم و ابتدا سوالات ساده را جواب دادم که هم در زمان صرفه جویی کرده باشم و هم بتوانم به خود مسلط شوم و سپس به سراغ سوالات دشوارتر رفتم و توانستم با آرامش بیشتری به آنها پاسخ بدهم.
- در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟
زیاد به رتبه فکر نمیکردم اما موفقیت و قبولی در دانشگاه تهران برایم مطرح بود. در واقع هدفمند درس میخواندم و چشم اندازم به آینده روشن بود اما به رتبه فکر نمیکردم.
خانواده توقع نداشتند و فقط من را حمایت میکردند که موفق شوم و در کنار من همگام و در جهت کنکور بودند.
مدیریت استرس من به این شکل بود که دوباره برگردم به سوی درس و وقتی میدیدم دارم خوب مطالعه میکنم و تلاش میکنم کاملاً استرسم برطرف میشد.
- اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
از سال دهم به خوبی درس میخواندم و همه تمرکزم را روی دروس میگذاشتم. این که سال دهم را خوب نخوانم فشار کاری من را بیشتر کرد و تابستان مجبور بودم هم نقاط ضعف و کم کاری در طول سال تحصیلی را جبران کنم و هم سال یازدهم را پیش خوانی کنم.
- استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟
در حد خیلی معمول و کم بود یعنی عادت زیادی به گوشی و فضای مجازی نداشتم که در زمان درس بخواهم مدیریت کنم و یا تلاش خاصی انجام دهم که میزان استفاده را کنترل یا کم کنم.
- برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
دهم را در سال تحصیلی به طور رضایت بخشی مطالعه نکردم اما در تابستان به خوبی پایه دهم را خواندم و پیش خوانی پایه یازدهم را داشتم و در طول سال یازدهم تمام توان را گذاشتم که به خوبی بتوانم دروس سال یازدهم را مطالعه کنم و تست بزنم و به تسلط برسانم.
- چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
بیشتر از سمت کتاب های تستی به سمت تست های آزمون های آزمایشی رفتم چون تست های به روزتری داشتند و برایم دست اول و جدید بودند.
- فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
استمرار و پیوستگی و نظم در برنامه، یعنی با هر تغییر شرایطی روحیه را از دست ندادن و نظم را حفظ کردن.
رمز موفقیت استمرار داشتن است.
- آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادید؟
بله، فیلم و انیمیشن از تفریحات مورد علاقه من است اما تایم محدودی را به این موارد اختصاص میدادم.
- قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟
بله، کتاب های داستان میخواندند. مطالعه کتاب های غیر درسی و آزاد همیشه دارم.
- آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟
بله، در ارتباط هستیم. گفت وگو های ما خیلی حاشیه ای نبود و حول محور امتحانات و کنکور بود.
همگی دوستانم از نظر درسی قوی بودند و ما در عین دوستی رقابت سالم هم داشتیم.
- آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟
از همگی معلمانم از ابتدا تا به الان سپاسگزارم.
- فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟
بسیار خوشحال شدم و این لحظه تا همیشه در ذهنم ماندگار شد.
- روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
ابتدا مطالعه متن کتاب درسی و سپس خواندن کتاب های مکمل تست زدن از کتاب های درسی و کمک آموزشی.
- نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟
از آقای احمدوند به عنوان پشتیبان شعبه سعیدیه بسیار سپاسگزارم.
نظم حوزه و انتخاب پشتیبان خوب بسیار اثرگذار است.
- کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری داشتید؟
کارنامه و آزمون های جمع بندی در سایت پاسخ میدادم.